Litteratur


Denne siden inneholder en ufullstendig oversikt over publikasjoner som omhandler undervisning utendørs, fysisk aktivitet blant barn og unge, friluftsliv, skolers uteområder m.m.

Backman, E., 2010. Friluftsliv in Swedish Physical Education- a Struggle of Values. Educational and Sociological Perspectives. Doktorgradsavhandling. Department of Education in Arts and Professions, Stockholm University. ISBN 978-91-7447-034-5

Bentsen, P., Mygind, E. & Randrup, T.B., 2009. Towards an understanding of udeskole: education outside the classroom in a Danish context. Education 3-13, 37 (1), side 29-44.

Bentsen, P., Jensen, F.S., Mygind, E. & Randrup, T.B., 2010. The extent and dissemination of udeskole in Danish schools. Urban Forestry & Urban greening, 9(3), side 235-243.

Bentsen, P., 2010. Udeskole: outdoor teaching and use of green space in Danish schools. Ph.D.-afhandling. Københavns Universitet, Danmark.

Ericsson, I., 2003. Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer. En interventionsstudie i skolår 1-3. Doktorgradsavhandling i pedagogik, No 6. Lärarutbildningen. Malmö Högskola.

Fjørtoft, I, 2000. Landscape and playscape. Learning effects from playing in a natural environment on motor development in children. Doktorgradsavhandling. Norges idrettshøgskole.

Fjørtoft, I. & Reiten, T., 2003. Barn og unges relasjoner til natur og friluftsliv. En kunnskapsoversikt. Høgskolen i Telemark og Friluftslivets fellesorganisasjon.

Hare, R., Regnarsson, I., Bruun, K., Randrup, T.B., Bentsen, P., Sundahl, M. & Stigsdotter, U.K., 2010. Læringsmiljø nærmiljø- Et tværvidenskabeligt forsknings- og udviklingsprojekt om uderum og udeundervisning i skolen. Arbejdsrapport nr. 117, Skov & Landskab, Københavns Universitet, Frederiksberg, 65 s.
ISBN 978-87-7903-511-6

Haug, E., 2008. Multilevel correlates of physical activity in the school setting. Doktorgradsavhandling, HEMIL-senteret, Universitetet i Bergen.

Helsedirektoratet, 2008. Fysisk aktivitet blant barn og unge i Norge. En kartlegging av aktivitetsnivå og fysisk form hos 9- og 15-åringer. Rapport 02/2008. IS-1533. ISBN 978-82-8081-101-1

Jordet, A. N., 2007. Nærmiljøet som klasserom. En undersøkelse om uteskolens didaktikk i et utdanningsteoretisk og erfaringspedagogisk perspektiv. Doktorgradsavhandling. Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.

Jordet, A. N., 2003. Lutvannundersøkelsen: En case-studie om uteskolens didaktikk. Delrapport 2 en undersøkelse av innhold og metoder i uteskolen på Lutvann skole. Høgskolen i Hedmark.

Jordet, A. N., 2002. Lutvannundersøkelsen: En case-studie om uteskolens didaktikk. delrapport 1. Høgskolen i Hedmark.

Jordet, A. N., 1999. "Det tredje klasserom": Noen eksempler på uteskole fra Elverum. Høgskolen i Hedmark.

Jordet, A. N., 1998. Nærmiljøet som klasserom: Uteskole i teori og praksis. Cappelen akademiske forlag.

Laumann, K., 2004. Restorative and stress-reducing effects of natural environments: Experiential, behavioural and cardiovascular indices. Thesis submitted in partial fulfilment of the requirements of the degree of Doctor Physchologiae. Research Centre of Health Promotion, Faculty of Psychology, University of Bergen, Norway. ISBN 8249702522.

Limstrand, T., 2003. Tarzan eller sytpeis? En undersøkelse om fysisk aktivitet på ungdomstrinnet. Salten friluftsråd, Nordland. ISBN 82-7913-101-9

Limstrand, T., 2005. Bingenes herre. En undersøkelse om fysisk aktivitet blandt barn og ungdom på Fauske. Høgskolen i Bodø.

Naturitas as, 2008. Naturveiledning i Norge. Utredning for Statens naturoppsyn. 39 sider.

Resaland, G.K., 2010. Cardiorespiratory fitness and cardiovascular disease risk factors in children- Effects of a two-year school-based daily physical activity intervention. The Sogndal school-intervention study. Doktorgradsavhandling, Norges idrettshøgskole.

Rønning, W., 2002. Kom(mer) dokker ut!(?). Evaluering av prosjektet "Ut er In" i Nordland. NF-rapport nr 8/2002. ISBN 82-7321-455-9

Salten friluftsråd, 2004. Sluttrapport fra eksempelskolene "Ut er In-ung". (Internett: uterin.salten.no)

Samdal, O., Haug, E., Hansen, F., Larsen, T. M. B., Holthe, A., Manger, M. & Fismen, A-S., 2006. Evalueringsrapport fysisk aktivitet og måltider. HEMIL-senteret, Universitetet i Bergen.

Sandell, K., 2004. Friluftslivets värden: En internationell forskningsutblick. Arbetsrapport No. 2004:20 från forskargruppen Turism och Fritid, Karlstads universitet, Karlstad.

Sandell, K. & Sörlin, S. (red.), 2008 (2a reviderade uppl.). Friluftshistoria – från `härdande friluftslif´ till ekoturism och miljöpedagogik: Teman i det svenska friluftslivets historia. Carlssons bokförlag, Stockholm.

Skår, M. & Krogh, E., 2009. Changes in children's nature-based experiences near home: From spontaneous play to adult-controlled, planned and organised activities. Children's Geographies, Volume 7 Issue 3, 339-357.

Skår, M., 2010. Experiencing nature in everyday life. Natur i hverdagsliv. Doktorgradsavhandling. Universitetet for miljø- og biovitenskap, Ås. ISBN 978-82-575-0919-4.

Sosial- og helsedirektoratet, 2003. Skolens utearealer- om behovet for arealnormer og virkemidler. Rapport IS-1130.

Masteroppgaver (lenke til nettside).

Oppdatert: 23.10.2012

Kontakt